'Binnenstad een rampenplan voor fietsers'

23 August 2021, 11:19 uur
Den Haag & Regio
mainImage
Politie Gouda

Als het aan wethouder ‘fietspaus’ Van Asten (D66) ligt, moet iedereen in Den Haag gaan fietsen. Maar niet in het centrum, zo lijkt het. Wil je de binnenstad doorkruisen, dan is geen van de wegen echt geschikt en zijn ongelukken dagelijkse kost. Hart voor Den Haag eist snelle maatregelen.

Op een regenachtige middag is de Gravenstraat langs de oude Maison de Bonneterie een glibberige bende. Voorzichtig manoeuvreren fietsers zich kruislings over de tramrails, schrijft AD Haagsche Courant dit weekend. “Ja, het is wel glad.” Hagenees Benjamin gaat het na jaren oefenen goed af. Maar ideaal is het niet. “Als ik door de stad moet, neem ik wel altijd deze route. Het is toch de snelste naar mijn werk en de sportschool.” De Grote Marktstraat mijdt hij liever. “Daar letten al die winkelende mensen niet op. De gemeente mag wel beter aangeven wie waar voorrang heeft”, zegt hij in de krant.

Malle stickers

De Grote Marktstraat zorgt al jaren voor de meeste onduidelijkheid. In mei plaatste de gemeente stickers om, in hun ogen, helderheid te verschaffen. Volgens Hart voor Den Haag komt dat nog niet in de buurt van een oplossing. “Wieberen met die malle stickerij en gewoon met een kleurverschil duidelijk maken waar gewandeld en waar gefietst mag worden. Niet alleen in de Grote Marktstraat maar ook op het kruispunt met het Spui, het Spui zelf en op het Spuiplein waar het in één woord chaotisch is”, zegt raadslid Ralf Sluijs. Ook de Haagse Fietserbond is kritisch op de gevaarlijke situaties in de binnenstad. “De Grote Marktstraat is al zo lang de hoofdfietsroute. We hebben het hier niet over een fietspaadje aan de rand van de stad. Er is een hele vervoersstroom vanaf Den Haag Centraal de stad in. Er fietsen hier duizenden mensen per dag", zegt voorzitter Jos de Jong in het AD.

Maak geschikte fietsroute

“Als fietser baan je jezelf met tranen in de ogen een weg door de binnenstad”, zegt Sluijs. “Al het beleid van de afgelopen jaren was ‘fiets, fiets, fiets’. Autobezitters zijn jarenlang geterroriseerd en weggepest maar puntje bij paaltje is ook het vlaggenschip fiets niets meer dan een modderschuit”, aldus het raadslid die wijst op de vele, voor fietsers, onbegaanbare delen van de binnenstad. “Gladde tramrails en lage stoepranden in de Gravenstraat met ongelukken tot gevolg, het Hofkwartier waar überhaupt niet gefietst mag worden maar waar nul handhaving is en de Grote Marktstraat waar mensen dagelijks van de sokken gereden worden”, zegt Sluijs. Hart voor Den Haag wil dat wethouder Van Asten zo snel mogelijk met integraal fietsbeleid voor de hele binnenstad komt. “Geen ‘knip-en-plakbeleid’ per straatje maar een geschikte route om de duizenden dagelijkse fietsers op een veilige manier door de stad te laten bewegen”, aldus Sluijs die ervoor pleit om daarin voetgangers en fietsers van elkaar los te trekken. “De door D66 luid bejubelde ‘shared spaces’ werken gewoon niet, integendeel; aanrijdingen en irritaties zijn aan de orde van de dag”, zegt Sluijs.

Hart voor Den Haag stelt schriftelijke vragen.